Jag tycker att det är fel att ni lämnar Lesbos

Tycker det är hemskt att ni drar er tillbaka från Lesbos. Är inte er grundidé att gå in där det behövs, oavsett bakomliggande ideologi eller politik? Var blev det där om att vittna om missförhållanden av? Nu lämnas de nödställda flyktingarna vind för våg under fruktansvärda förhållanden. Det måste finns ett annat sätt att tala om vad ni tycker är fel.

Kommentarer

  • Hej Eva,

    Tack för att du hör av dig till oss med dina synpunkter!

    Jag förstår din upprördhet, det kanske låter märkligt att vi avslutar arbetet i Moria. Beslutet har inte varit lätt för oss, men låt mig förtydliga varför vi tog det: Vi lämnar inte alla insatser på Lesbos, vi lämnar enbart lägret i Moria. Morialägret har förvandlats till ett slags interneringsläger efter avtalet mellan EU och Turkiet. Moria blir utgångspunkten för tvångsmässiga massavvissningar till Turkiet, vi anser att EU missaktar mänskliga rättigheter och asylrätten genom detta.

    Vi fortsätter att driva våra mobila kliniker på Lesbos för att våra flyktingar, vi fortsätter mer räddningsinsatsen på Egeiska havet, vi fortsätter driva vårt eget transitcenter i norra delen av ön där vi ger nyanlända flyktingar sjukvård, mat och vatten. Här kan du läsa mer om vilka insatser som finns kvar.

    Det är viktigt att komma ihåg att Läkare Utan Gränser fortsätter sitt arbete för flyktingar i Europa även på andra platser. Du hittar mer information och en karta över våra flyktingprojekt här.

    Vi är mycket tacksamma för ditt stöd till oss och att du tar kontakt med oss med dina funderingar. Det är viktigt för oss att vara transparenta och ge svar så att du som givare har den information du behöver.

    Läs gärna vår debattartikel i Expressen som beskriver vårt beslut närmare.

    Vänliga hälsningar,

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy