Jag tycker att ni överger flyktingarna i Grekland

Jag har hittills valt läkare utan gränser när jag donerat till välgörenhet. Eftersom ni selektivt väljer bort flyktingar i Grekland måste jag planera om - ni tycks ju vilja styra EUs politik på flyktingarnas bekostnad. Kan ni hjälpa mig med ett kontonr till grekiska röda korset? På förhand tack

Kommentarer

  • Hej Heid,

    Tack för att du hör av dig till oss med dina synpunkter!

    Jag förstår din upprördhet, det kanske låter märkligt att vi avslutar arbetet i Moria. Beslutet har inte varit lätt för oss, men låt mig förtydliga varför vi tog det: Vi lämnar inte alla insatser på Lesbos, vi lämnar enbart lägret i Moria. Morialägret har förvandlats till ett slags interneringsläger efter avtalet mellan EU och Turkiet. Moria blir utgångspunkten för tvångsmässiga massavvisningar till Turkiet, vi anser att EU missaktar mänskliga rättigheter och asylrätten genom detta.

    Vi fortsätter att driva våra mobila kliniker på Lesbos för att vårda flyktingar, vi fortsätter med räddningsinsatsen på Egeiska havet, vi fortsätter driva vårt eget transitcenter i norra delen av ön där vi ger nyanlända flyktingar sjukvård, mat och vatten. Här kan du läsa mer om vilka insatser som finns kvar.
    Det är viktigt att komma ihåg att Läkare Utan Gränser fortsätter sitt arbete för flyktingar i Europa även på andra platser. Du hittar mer information och en karta över våra flyktingprojekt här.
    Vi är mycket tacksamma för ditt stöd till oss och att du tar kontakt med oss med dina funderingar. Det är viktigt för oss att vara transparenta och ge svar så att du som givare har den information du behöver.

    Läs gärna vår debattartikel i Expressen som beskriver vårt beslut närmare: http://www.expressen.se/debatt/vi-vagrar-delta-i-eus-cyniska-byteshandel/

    Vi har tyvärr inga kontouppgifter till Röda Korset i Grekland. Kontakta Svenska Röda Korset för att se om de kan hjälpa dig: http://www.redcross.se/kontakt/

    Vänliga hälsningar,

  • Där ingen är och ingen ser kan precis vad som helst hända

  • Vi avslutar våra insatser eftersom för att vi inte vill vara delaktiga i EU:s omoraliska och inhumana spel där människor förvandlas till spelpjäser. Vi gör det för att vi, som humanitär organisation, vägrar att bli indragna i en cynisk byteshandel där en syrier ska få tillstånd att bosätta sig i Europa för varje flykting som Grekland skickar tillbaka till Turkiet. För oss är detta inte humanitärt. För oss är det en del av en politisk agenda som inte har någonting att göra med de humanitära principerna som utgör kärnan i vår verksamhet.

    Läkare Utan Gränser har aldrig varit den enda medicinska organisationen i Morialägret. Andra finns kvar för att ge vård till människorna som befinner sig därinne.

  • Jag har också alltid valt Läkare utan gränser när det gällt gåvor i glädje och sorg. Jag är präst och kommer ofta i kontakt med människor som rådfrågar om vilken organisation de ska stödja och jag har rekommenderat er.
    Trots att ni skriver att ni är neutrala när det gäller religion, etnicitet och
    politik, väljer ni att överge alla flyktingar på Lesbos.
    Detta är ett svek och jag kommer inte att sända gåvor till er, så länge ni har denna åsikt.
    Ni sätter er själva i centrum och inte flyktingarna, som är i nöd!

    Tänk om! Vi är många som slutar stödja er, tyvärr!

  • Tack för din kommentar och att du delar med dig av din åsikt. Vi vårdar människor oberoende av deras politiska åsikter, etniska tillhörighet eller religion. När länders politik riskerar att göra Läkare Utan Gränser till en spelbricka i ett politiskt spel måste vi agera och i vissa extrema fall fatta mycket svåra beslut.

    En viktig humanitär princip är neutralitet och oberoende. Det innebär att vi inte tar ställning i en konflikt eller låter våra insatser styras av politiska agendor. Det betyder dock inte att humanitära organisationer arbetar i ett politiskt vakuum. Tvärtom, politiska beslut är något vi måste förhålla oss till och därför är det avgörande för Läkare Utan Gränser att vårt arbete inte manipuleras och används för att uppnå politiska syften som ligger bortom vårt humanitära uppdrag.

    Läkare Utan Gränser grundades ur ett antal läkares frustration över att bara plåstra om skadade under Biafrakrisen utan att tala öppet om orsakerna till dem. Sedan dess har vi talat ut om det vi bevittnar, ibland med risk för att kastas ut ur länder. Ett ständigt återkommande dilemma i vårt arbete är när vår närvaro slutar hjälpa utsatta människor och istället bidrar till och förlänger deras nöd genom att vi inte tar avstånd ifrån orsakerna till deras lidande.

    Under vår 40-åriga historia har vi flera gånger tagit beslut att avsluta vårt arbete när vi vägrat ställa upp på premisser som inneburit att vi blivit en bricka i ett politiskt spel eller när risken för att våra insatser på sikt förvärrar situationen för de vi är satta att hjälpa har varit för stor. Beslutet är aldrig lätt och smärtsammast är det för teamen på plats som dagligen vårdar de utsatta människorna.

  • Jag förstår inte era synpunkter betr. Moria ! Jag var övertygad om att Läkare utan gränser inte villkorade hjälpen utifrån politiska ställningstaganden. Det går inte att " snacka sig ur" detta beslut.

    Kent Mellander

Vi sparar de uppgifter du registrerat här för administration av din gåva samt för att kunna kontakta dig med aktuell information från oss. Läs gärna mer i vår integritetspolicy! https://www.lakareutangranser.se/var-integritetspolicy