Vad går att söka stöd för?

SVAR:
  • Stöd kan sökas för intäktsbortfall som uppkommit till följd av att kulturevenemang i Sverige har ställts in eller merkostnader som uppkommit till följd av att kulturevenemang i Sverige har skjutits upp.

OBS: Stöd kan inte sökas för utebliven vinst.

Se även frågan om "Förutsättningar att beviljas stöd"
Kulturrådet

Kommentarer

  • Finns stöd för intäktsbortfall under tiden 1 maj- 30 september 2020 som kan sökas nu. Jag frågar för Undersviks hembygdsförenings räkning.

  • Hej Katarina,
    perioden du hänvisar till omfattades av höstens stöd, vilket nu är avslutat. Så tyvärr.
    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Vi har fått ställa in medverkan på internationell mässa och får därmed ett stort intäktsbortfall. Under vilken stödform kan vi söka för detta?
  • Hej Ola.

    Då intäktsbortfallsansökan här endast avser evenemang i Sverige tycker jag du ska titta på Verksamhetsbidrag eller projektbidrag under Särskilda behov som du finner på vår hemsida och se om något av dom kan passa er. Däri går det också att söka för internationell verksamhet.

    mvh
    Christoph
  • Hur beräknas inkomstbortfall i Särskilda behovsstödet för internationell verksamhet och även projekt som är icke publika i Sverige.

    Med vänlig hälsning, Ola
  • Hej.

    En förutsättning för alla stöd är att de är publika och öppna för allmänheten. Stödet för Särskilda Behov kan sökas för verksamhetsåret 2021 eller för projekt, nationella och internationella under 2021 och alltså inte för intäktsbortfall för 2020.

    Min tanke med mitt svar ovan var att ni skulle kunna söka för projekt som är internationella och som ska ske under 2021.

    mvh
    Christoph
  • Tack för svar Christoph

  • Hej,
    Finns det någon form av stöd som vi kan söka via er?

    Vi är en traditionell event och mötesbyrå som producerar och genomför evenemang och konferenser åt våra kunder.
    Ofta är kunden ett företag, organisation eller kommun. Ibland gör vi hela eventet och ibland levererar vi bara en artist.
    Påverkar det något vem kunden är? Ex. om vi förmedlar (och tar betalt) för en artist till en kulturfestival som en kommun arrangerar? Eller om slutkunden är ett privat företag, eller organisation? Är det någon skillnad här?
    Vi har ju tappat all omsättning och behöver stöd för att klara detta. Om vi behöver införskaffa utrustning mm. för att ställa om till digitala möten. Finns det möjlighet att söka stöd hos er då för detta?

    Nu blev det många frågor i en, men dessvärre så är det inte alltid så tydligt :-)
  • En föreläsare som har öppna föreläsningar (arrangerar själv) dit allmänheten köper biljetter och som föreläsare i personlig utveckling, baserat på den bok som föreläsaren har skrivit. Omfattas det av detta kulturstöd som erbjuds för de aktörer som fått ställa in pga Covid?
  • Hej Therese,
    vi har två stöd varav det ena fortfarande är öppet, stöd för inställda evenemang. Vem kunden är spelar inte så stor roll, däremot är innehållet i evenemanget viktigt. Det ska också vara öppet för allmänheten. Intäktsbortfall för inställda företagsevent, konferenser, branschmässor mm omfattas inte av detta stöd. Se mer om stödet på vår webb: https://www.kulturradet.se/krisstod-till-kulturen-1/
    Om ni söker är det viktigt att ni tydligt förklarar er roll i evenemanget och vad det består av.

    Gällande din andra del av din fråga, den om stöd för inköp med mera måste jag dessvärre säga att ansökningstiden för det stödet är förbi.

    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Hej Tina,
    en inställd föreläsning kan vara berättigad stöd om det huvudsakliga syftet med föreläsningen är kultur. Sök stödet och förklara det kulturella syftet så kommer vi att handlägga ärendet. Jag kan naturligtvis inte i förhand säga om ansökan blir beviljad eller inte.
    mvh
    Magnus
    Kulturrådet
  • Hej!
    Vår ideella konstförening firar 100 år i år. Vi hoppas kunna genomföra en konstutställning till sommaren, med det senaste decenniets stipendiater. De är alla kontaktade. Om det visar sig att utställningen, på grund av pandemin inte går att genomföra, hur kan man undvika att behöva betala full konstnärsersättning?
    1/Går det att i engagemangsavtalet ha en klausul som reglerar detta?
    2/ Om inte, kan föreningen påräkna någon form av krisstöd?
    (Konstnärsersättningen är beräknad till 75 000 kr)
  • Hej!

    Var fyller man i merkostnaderna som har uppstått? Vad jag kan se finns endast en plats för förlorade intäkter i formuläret och resten blir bara avdrag från det?
  • Hej Anders
    Vi hoppas ni ska kunna genomföra er utställning som tänkt. Gällande fråga 1 om avtal skulle jag rekommendera er att kontakta KRO eller er riksorganisation för stöd och förslag på formuleringar. Gällande fråga 2 om krisstöd vet vi inte hur det kommer se ut. Ännu är inga framtida krisstöd beslutade.

    MVH Camilla
    Kulturrådet
  • Hej KG
    Om ni söker för uppskjutet evenemang (planerat att genomföras senast 31/2 2021) söker ni för de merkostnader detta inneburit. Är evenemanget däremot inställt söker ni för förlorade intäkter minus minskade kostnader. Kontrollera i början av ansökan (s 3) att ni klickat i rätt ruta för vad ni söker.

    MVH Camilla
    Kulturrådet
  • Tack för svar. Kan jag ansöka om merkostnader för ett evenemang som skjutits upp från November till att genomföras i Mars men som streamas i April?

  • Hej. Evenemang som skjutits upp från november till mars kan du söka för. Om det sedan ställs in eller omställs (dvs görs om till digital form) i mars är en fråga för en eventuell kommande stödomgång. Du kan söka för merkostnader kopplade till själva uppskjutandet.

    MVH Camilla
    Kulturrådet
  • Vi anordnar folkmusikfestival varje år veckan efter midsommar nu  har vi inte kunnat  ordna den under  2 år vilket medfört att vi inte har kunnat betala ersättning till musikerna  ca 5000/år kan vi ansöka om medel att betala till musikerna?
    Härkeberga ideella bastuföreningen
  • Hej Christer!

    Stödet för Inställda Evenemang riktar sig till just förlorade intäkter. Det stödet är till för är att täcka upp just dessa förlorade intäkter - sedan har varje ansökande olika utgifter, men dessa är inte kopplade till villkoren. Däremot utgör detaljerna kring utgifter en form av konkretisering i bedömningen av ansökningsbeskrivningen. Med andra ord; du söker stöd för förlorade intäkter orsakade av att regler för publikantal tvingat er att ställa in evenemang.
    Nikola