Varför rödmarkeras kyckling i WWFs rekommendation?

Hej!
Hörde på nyheterna idag, att WWF säger att man ska passa sig för kyckling från storproducenterna! Vad ska man tro?

Kommentarer

  • Hej Majlo!
    Tack för din fråga och för att du bryr dig. Tråkigt nog är svensk kyckling är felaktigt rödmarkerad i nya Köttguiden. Den stödjer sig inte på den senaste forskningen och WWF har inte tagit kontakt med branschen för att säkerställa att informationen de utgått ifrån är den senast uppdaterade.

    Svenska kycklingar som föds upp inom ramen för Svensk Fågel mår bra och har inte ont som WWF hävdar i sin Köttguide. En nygjord studie som precis lämnats in till Jordbruksverket bekräftar att djurhälsan är mycket bra. I studien analyseras djurvälfärden och den så kallade benhälsan enligt ”Welfare Quality-protokollet” för fjäderfä som tagits fram av bland annat SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet).

    Läs gärna här på vår branschorganisations Svensk Fågels hemsida för mer fakta.

    Hör av dig om du har fler frågor.
    Anna