Vilken innertemperatur i kycklingen stämmer vid tillagning?

Hej Kronfågel!
Det råder delade meningar här hemma och nu tänkte vi att vi hör med er om innertemperaturen för kyckling. Varför säger vissa att kycklingen ska upp till 70+ grader, andra 68 grader och Kronfågel 70 grader?

Kommentarer

  • Hej Lana!
    Tack för din viktiga och väldigt kloka fråga. Bra att ni funderar på temperaturen i kycklingen.

    Korta svare är att alla bakterier dör (inkl. campylobakter ) vid 70 grader varför det är viktigt att kyckling utan ben når den innertemperaturen. Vid 70 grader tycker vi också att kycklingen får det bästa resultatet smakmässigt och behåller sin saftighet.

    Lite längre svar är att de som kommunicerar att kycklingen är klar vid 68 grader menar oftast att man ska sluta tillaga kycklingen vid 68 grader men att den vilar efteråt och därmed stiger till 70 grader. Vi rekommenderar dock att alltid att man slutar tillagningen då innertemperaturen uppnått 70 grader.
    Vår källa är Livsmedelsverket där du gärna kan läsa mer.

    Hör av dig om du har fler frågor!
    Anna