Vad är campylobakter?

Hej!
Har sett att det finns något som heter campylobakter. Vad är det egentligen?

Kommentarer

  • Hej Nellie!
    Tack för att du hör av dig. Campylobakter är en tarmbakterie som förekommer hos många djurslag som kan orsaka att man blir dålig. Se Livsmedelsverkets information under den här länken.

    Viktigt att tänka på vid tillagning av kyckling:
    ...är att hålla hög hygien i köket dvs diska skärbrädor och knivar. Inte låta rå kyckling komma i kontakt med något som inte hettas upp eller tillagas, typ inte skära sallad på en skärbräda där du haft kyckling. 😀 Och ha noggrann handhygien.
    Sedan gäller det att tillaga kycklingen så att den är genomstekt. 70 grader gäller för styckningsdetaljer utan ben och 82 grader intill benet vid tjockaste stället för kyckling med ben.
    Lycka till i köket!
    Anna