Mot bättre mål - Kronfågels utvecklingsprogram i 10 punkter

10 STEG FÖR ETT ÄNNU BÄTTRE KRONFÅGEL

Sedan Kronfågel grundades för över 50 år sedan har ambitionen varit tydlig: att göra gott för människor och kycklingar. Med tiden har även klimat- och miljöarbetet blivit ett allt viktigare fokus. Engagemanget bygger på att hela tiden aktivt arbeta för att bli bättre, inte minst vad gäller djuromsorg. På Kronfågel tar vi våra fåglars välmående på största allvar, därför har vårt djuromsorgsarbete alltid sträckt sig långt utöver vad Sveriges redan tuffa djurskyddslag kräver.

Arbetet omfattar hela värdekedjan, allt från friska föräldradjur, ruvning och kläckning till stallmiljö, foder och slakt. Det gör att vi ställer oerhört tuffa krav på allt från transporttider, underleverantörer och foderkvalitet till utbildningsnivå för alla som hanterar djuren. Läs mer om vårt hållbarhets- och djuromsorgsarbete HÄR.

Läs mera om våra 10 punkter i vårt utvecklingsprogram här.

Kommentarer

  • Väldigt tomma ord med tanke på er historia.
  • Hej Sara!
    Tråkigt att du tycker det. Vi beklagar verkligen att media skapar oro. Bilden som media målat upp stämmer dock inte. Ta gärna del av information där vi bemöter Aftonbladet under den här länken. https://www.kronfagel.se/fragor-och-svar/

    Har du frågor eller vill diskutera med någon får du gärna höra av dig till vår konsumentkontakt på 020-724 000, vardagar 9-12.
    vänligen,
    Anna
  • Hej,
    Er senaste fadäs som Frågor och svar-sidan tar upp är bara en i mängden av all hemskt ni gjort. Därav mitt användande av ordet "historia". Så länge ni ni inte är 100% transparenta med era processer och visar exakt hur det funkar, så förblir allting tomma ord.
  • Hej Sara!
    Tack för din återkoppling. Tråkigt att du tycker det. Djurvälfärd är tillsammans med miljö och kvalitet vår högsta prioritet. Våra djur ska må bra och vi har generellt ett väldigt omfattande djurskyddsarbete – långt utöver vad Sveriges redan stränga djurskydds- och livsmedelslagstiftning kräver. Vi har gjort flera stora investeringar under åren för att minimera stress genom hela processen.

    Exempel på investeringar:
    1. Infört gas för skonsam bedövning istället för el. Det ska vara skonsammare för djuren och det är ngt vi är ensamma om i Sverige. Det är också en dyrare hantering.
    2. Bytt ut hela transportparken för bättre djuromsorg. Vi har 13 specialutrustade bilar med bl a luftkonditionering. Dessutom utbildar vi de chaufförer vi anlitar.
    3. Utökat djuromsorgsavdelningen med flera nya roller. Där har vi extra personal för okulär besiktning och efterkontroll för att djuren ska stickas korrekt.
    - Vi kontrolleras på daglig basis genom flertalet kontrollprogram, – därför kan vi upptäcka om något går fel och åtgärda det. Vi upptäckte själva det aktuella problemet vilket visar att våra internkontroller för djurhälsa och livsmedelssäkerhet fungerar.

    - Vi har Livsmedelsverkets veterinärer, i våra produktionslokaler, som övervakar och rapporterar in eventuella avvikelser till myndigheterna.

    - Vi ställer höga krav på de gårdar/uppfödare vi samarbetar med vad gäller allt från foder, transporter och innemiljö (temperatur, ventilation och ströbädd) till att se till att kycklingarna kan röra sig, picka, utföra naturligt beteende.

    Ett bevis för att vårt arbete har gett resultat är bland annat att vi inte behöver ge våra kycklingar någon antibiotika vilket är det vanliga utanför Sveriges gränser. En frisk kyckling som mår bra behöver ingen antibiotika.

    Men som sagt, vill du prata med någon är du alltid välkommen att ringa vår konsumentkontakt. Du har kontaktuppgifterna längre upp i tråden.
    vänligen,
    Anna