Får kycklingarna fiskmjöl?

Hej, förekommer det — alternativt kan det förekomma — fisk eller skaldjur i era kycklingars foder?

Kommentarer

  • Hej Mikael!
    Tack för din fråga. Nej är det korta svaret.

    Om du väljer svensk kyckling med märket Svensk Fågel på så är den garanterat fri från fiskmjöl. Den svenska branschen har förbud mot fiskmjöl i kycklingarnas foder. Importerad kyckling kan däremot innehålla fiskmjöl. Överhuvudtaget så får du en mer "ren" kyckling när du köper en svensk.

    Ekologiska kycklingar (Kronfågels Bosarpskyckling) får fiskmjöl i sitt startfoder. Detta då man enligt KRAV reglerna ej får använda syntetiska aminosyror. Bl.a lysin och meteonin som finns i startfodret är livsviktiga för kycklingarna och utan detta skulle kycklingarna inte överleva. Fiskmjöl är en mycket bra källa för den här typen av aminosyror. Utan aminosyrorna skulle kycklingarna inte överleva.

    Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor.
    vänligen,
    Anna