Vad är det som gäller för inneboende hos Kirunabostäder?

Behöver man ha tillstånd för o hyra ut ett rum åt en inneboende?

Kommentarer

  • Hej Gustav!

    Du behöver inte ha tillstånd för att hyra ut ett rum åt en inneboende, men för att det ska räknas som att du har en inneboende måste du själv bo i lägenheten under tiden som din inneboende bor där. Lägenheten ska således vara din fasta bostad eller att du uppfyller kravet för att lägenheten är en nödvändig komplementbostad.

    Funderar du på att under semestertid då du själv är borta hyra ut din lägenhet räknas det inte som om du har en inneboende utan då gäller istället reglerna om andrahandsuthyrning.

    Här kan du läsa mer om direktiv vid inneboende:
    Inneboende - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    Ha en fin dag!
    Malin Bostadsförmedlare