Går det att byta lägenhet med en hyresgäst på annan ort hos Kirunabostäder?

Får jag byta lägenhet med någon på en annan ort?

Kommentarer

  • Hej Rita!

    Vid byte av hyreslägenheter ska det alltid finnas ett beaktansvärt skäl för att ett byte ska beviljas. Ett beaktansvärt skäl är till exempel om man fått ett fast arbete på en annan ort och därmed behöver flytta.

    Vid prövning om byte kan beviljas för lägenheter som inte ligger inom samma ort görs även en bedömning om det är möjligt för den som ansöker om byte att kunna få en lägenhet eller inte på den nya orten utan bytet, till exempel genom bostadskö. Är det en balanserad hyresmarknad på den nya orten och det därmed är lätt att få en ny bostad kan det vara skäl till att bytet inte beviljas.

    En prövning sker dock alltid utifrån det enskilda fallet och de uppgifter som lämnas vid ansökan om byte.

    Här kan du läsa mere om byte:
    Byte av lägenhet - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    Ha en fin dag!
    Malin Bostadsförmedlare