Hur söker man lägenhet till en minderårig hos Kirunabostäder?

Min 16 år gamla son ska antagligen börja på rymdgymnasiet i höst och behöver en lägenhet. Jag har ställt mig i bostadskö eftersom han är minderårig och inte kan skriva på ett hyresavtal. Ska vi söka bostad på något annat sätt för honom? Finns det någon slags förtur för att få hyra en lägenhet i denna situation?

Kommentarer

  • Hej Marie!

    Precis, det är så man måste göra. Så här står det på vår hemsida om det:

    "Kirunabostäder medger även andrahandsuthyrning  till barn som studerar på gymnasium, då föräldrar som bor utanför Kiruna centralort hyr lägenhet inom Kiruna centralort för att minderåriga barn ska ha boende under studier på gymnasiet. Studieintyg för barnet ska bifogas ansökan och uppdateras varje år."

    Nej tyvärr det finns inga förturer för studenter. Det ni annars kan göra är att höra med skolan om de har något ledigt boende.

    Hoppas att ni hittar en bostad, ha en fin dag!
    Malin Bostadsförmedlare