Får jag hyra under pågående skuldsanering?

Goddag. Det ena ledde till det andra i livet, och här är jag med frågor:
1) Får jag hyra om jag genomgår en skuldsanering?
2) Om jag står mellan hem, men mitt försäkringsbolag står redo att teckna en ny hemförsäkring, är hemförsäkrings-delen av uthyrningspolicyn löst?
Hoppfull Hyresbostadssökande

Kommentarer

  • Hej

    Tack för din fråga.

    1) Kirunabostäder har som krav vad det gällande skulder och betalningsanmärkningar att du inte får ha någon skuld till oss eller någon annan hyresvärd, du kan ha max 3 betalningsanmärkningar men ingen får tillkommit under de senaste 24 månader. Läs mer om vad som krävs för att du ska bli godkänd som hyresgäst hos Kirunabostäder på vår hemsida:

    Godkännande av hyresgäst - Kirunabostäder (kirunabostader.se)

    2) Vad det gäller din hemförsäkring så är det en fråga du måste ta med ditt försäkringsbolag om hur många dagar du är försäkrad på två adresser i samband med flytt.

    Ha en fin dag!

    Carina Enhetschef