Vem skickar in pliktleverensen?

Kan utgivaren av en medlemstidning skicka in pliktexemplar till er och pliktuniversiteten istället för tryckeriet eller är det bara tryckeriet som ska göra det?
Tommy Brolin

Kommentarer

  • Om ni trycker er medlemstidning på ett svensk tryckeri är det tryckeriet som ska skicka pliktexemplar.

    Enligt pliktexemplarslagen, lag (1993:1392) om pliktexemplar av dokument, så är det den som framställer trycket, alltså det svenska tryckeriet som ska skicka in pliktmaterialet. Om man trycker utomlands hamnar leveransplikten på utgivaren.

    Kungliga biblioteket