Sammanfoga utskrivna sidor

Hur föredrar ni att vi som själva skriver ut pliktexemplar sammanfogar sidorna när utskrifterna är för tjocka för att häfta (cirka 100 A4-ark)? Om vi ska sy dem som man brukade sy domstolsakter, behöver vi i så fall använda någon särskild arkivbeständig tråd?
Linda

Kommentarer

  • Hej,

    Nej, vi har inga krav på att man ska använda någon speciell typ av tråd. Om ni väljer att sy, går det bra att ni gör det på samma sätt som för övrigt material.
    Kungliga biblioteket
  • Tack. Går det bra att använda plastklämmorna "bindmekanism Snap-clip" eller måste sidorna sammanfogas på ett sätt så att de kan sättas in i en pärm? (Se https://www.kontorsgiganten.se/bindmekanism-snapclip-svensk-50fp-p-888616.html.)
    Linda
  • Hej,

    När vi bevarar material gör vi det i kapslar. Det betyder att den bindning ni väljer inte behöver vara anpassat att passa i pärm. Här är en bild om hur det kan se ut i våra arkiv.

    Kungliga biblioteket