Egenutgivning

Hej, har via eget förlag tryckt två ungdomsböcker via utländskt tryckeri och ska publicera dessa nu i Sverige. Jag kommer bara trycka upp liten upplaga till en början med, men jag har två olika format av böckerna - inbunden och häftad. Min fråga är: Måste varje format av boken skickas in? De har förstås 2 olika ISBN. Och om jag trycker upp t.ex. 20 ex av bunden och 20 ex av häftad av samma titel, räknas det då som över 30 ex för att vara pliktskyldig att skicka till alla universiteten?
Peter Engholm

Kommentarer

  • Hej!

    Olika format räknas som egna verk. I detta fall ska alltså båda formaten skickas in. Om varje format trycks i under 30 exemplar behöver du endast skicka pliktexemplar till Kungliga biblioteket och Lunds universitetsbibliotek. Det blir alltså inte över 30 exemplar om varje enskilt verk/format trycks i 20 ex.
    Kungliga biblioteket