Var kan man hitta Medie-ID ?

Som tidningsutgivare har vi ett Medie-ID hos er. Var kan vi hitta det ID?
Anders Göransson

Kommentarer

  • Jag gissar att det är skrivningen om Medie-ID på sidan 7 i Mediemyndighetens "Anvisningar för teknisk redovisning inför ansökan om mediestöd"* som är bakgrunden till din fråga. I ert fall är det helt enkelt ert organisationsnummer, om "Aktuellt i politiken" är er enda publikation som levereras som e-plikt till KB.

    Tyvärr bidrar Mediemyndighetens beskrivning till att skapa en viss förvirring. Jag tänker då på meningen "De utgivare som har en identifikator från KB för leverans av e-plikt ska även använda denna".

    Det som i praktiken avses är att om en utgivare har flera publikationer (men ett organisationsnummer) så brukar vi i dialog med utgivaren komma överens om ett antal suffix (inte prefix som de skriver) för att ha unika beteckningar för varje publikation. Det brukar var vedertagna förkortningar för de olika publikationerna som läggs till organisationsnumret. Det är alltså egentligen inte något som KB tilldelar.

    * https://mediemyndigheten.se/globalassets/dokument/blanketter/mediestod/2022/anvisningar-for-redovisning-av-matning.pdf

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.