Vad gäller för film/serier som låtit framställas utomlands (utländsk produktion)?

Vem är leveranspliktig för utländska  filmer/serier som visas unikt i strömningstjänster?
Kungliga biblioteket

Kommentarer

  • Det är den som i första hand importerat (tagit in) en produktion till landet (distributören).
    Strömningstjänster kan få sitt material direkt från framställaren (producenten) i utlandet och hoppar över ett eller flera mellanled i distributionen. I de fallen är det strömningstjänsten som ses som den som tillgängliggjort det importerade materialet för svensk allmänhet och därmed är skyldig att leverera pliktexemplar.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.