Tillgängliggör KB e-pliktsmaterial?

Hej!
Är informationen i ett inlägg från 28 aug 2018 som handlar om tillgängliggörande i Libris av e-pliktsmaterial ännu aktuell? D.v.s. att e-pliktsmaterial inte tillgängliggörs. Gäller det i så fall bara sådant material som inte finns i t.ex. DiVA, där det fungerar med direktlänkar? Om t.ex. ett museum (utan tillgång till ex. DiVA) tar fram en digital publikation som läggs på deras webb, syns det i katalogposten i Libris att det är där man kan ta del av filen? Eller hur fungerar det (jag är inte särskilt kunnig om detta)?

Kommentarer

  • Ja, informationen stämmer. Det skapas Libris-poster på det som myndigheter skickar in. Så länge den angivna direktlänken är levande så går det att ta del av filen, men det är då inte KB:s pliktexemplar du tittar på utan den som hos utgivaren ligger tillgänglig för alla. Den dag länken är död så ersätts den för närvarande inte av en länk till vårt arkivexemplar. Det är det som menas med att e-pliktsmaterialet inte är tillgängligt. Material publicerat i DiVA får sägas vara mer beständigt än material på en kommunal webbsida.
    Kungliga biblioteket
  • Tack för snabbt svar. En följdfråga: Går det att säga ungefär hur lång tid det tar från att uppgifter om publikationen skickats till KB tills att det finns en katalogpost i Libris?
  • Dagen efter ska en ny post dyka upp i Libris webbsök. Varje natt görs en körning. Om denna hakar upp sig kan det bli ytterligare en dag till.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.