Ska materialet som levereras till KB vara tillgänglighetsanpassat?

Hej, jag undrar om materialet som levereras ska vara tillgänglighetsanpassat? Vi ska leverera vår årsredovisning i PDF och har två olika versioner av dokumentet.

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga! E-pliktslagen gäller de dokument som har gjorts tillgängliga för allmänheten i Sverige genom överföring via nätverk. Det betyder att dokumentet ska levereras i den version som är/var publicerad på webben.

    Vi ser de två versionerna som att de riktar sig till olika målgrupper och därför ska ses som tillräckligt självständiga för att båda ska bli leveranspliktiga.

    Om ni är en myndighet, ska era externa dokument vara tillgänglighetsanpassade enligt DOS-lagen. Det är inte vi, utan Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), som kontrollerar det. Ni kan alltid vända er till dem för tips.
    Kungliga biblioteket
  • Hej jag har en följdfråga. En rapport som är framtagen av ett privat företag och ska skickas in till er. Behöver rapporten vara tillgänglighetsanpassad för att ni ska ta emot den? Om så är fallet kan de istället skriva ut den och skicka den till er? Tillgänglighetsanpassning kan vara omfattande och kostsamt i en del fall.
    Daniel
  • Hej!

    Nej, material som levereras ska vara i det format och den version som det publiceras i. Någon tillgänglighetsanpassning är alltså inte nödvändig för leverans.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.