Kan jag få en lägenhet med låga poäng?

Hej
Jag har inte varit inskriven hos er så länge än och har i dagsläget 135poäng. Gör detta att mina chanser till att få en hyresrätt är lägre än någon med högre poäng? Eller hur fungerar när man inte är hyresgäst hos er?

När är sista ansökningsdagen på Klockebacken 16C?
Jörgen

Kommentarer

  • Hej!
    Det enkla, generella svaret är - Ja, det ger dig en lägre chans att få ett kontrakt.

    Men, vi arbetar ju inte endast med köpoäng. Vissa lägenheter publiceras som Bodirekt där det gäller att vara först till kvarn. (Bodirekt kan endast sökas om du inte redan är hyresgäst hos Karlskronahem.) Där har du lika stor chans som någon med mycket högre poäng.

    Sen vet vi också av erfarenhet att många svarar inte på sina erbjudanden och då kontaktar vi inte de sökande. Andra tackar Nej och de som har tackat Ja ändrar ibland sitt svar till Nej när vi väl kontaktar dem. Därför är det verkliga svaret mycket mer komplext än Ja eller Nej.

    Det enda som är helt säkert är, att om man inte anmäler intresse på en lägenhet, kommer man aldrig att kunna få ett erbjudande. Så, sök de lägenheter du är intresserad av. Om du får ett erbjudande kom ihåg att alltid svara Ja/Nej innan svarstiden går ut. (Man blir spärrad i 3 månader efter två stycken Ej svar.)

    Sista ansökningsdagar - vi tar bort lägenheter från hemsidan när vi har tillräckligt med sökande och det varierar från område till område och lägenhet till lägenhet. Räkna med minst 2 dagars publiceringstid och med en snittid på 5-7 dagar. Men, det är alltid bättre att anmäla sig direkt när man ser annonsen och sen ta bort sin ansökan om man ändrar sig, än att vänta med att anmäla sig.

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning,

    Anna-Karin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.