Inneboende

Jag vill hyra ut en del av min bostad och ha en person inneboende. Måste jag anmäla detta till Karlskronahem?
Anna-Filippa

Kommentarer

  • Hej!
    Nej, du behöver inte anmäla det till Karlskronahem. Du måste dock använda lägenheten som din fasta bostad, eller ha den som en så kallad komplementbostad, för att det ska vara fråga om en inneboendesituation.

    Den hyra som den inneboende betalar till dig ska vara proportionerlig i förhållande till den hyra du själv betalar. En inneboende som disponerar hälften av lägenheten ska alltså inte betala mer än hälften av förstahandshyran

    Det kan även vara klokt att skriva ett hyreskontrakt mellan dig och din inneboende för att undvika problem i framtiden. Du hittar mer information på Hyresgästföreningens sida om inneboende.

    Med vänlig hälsning,
    Anna-Karin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.