Hyreshöjningen 2024

Hej!
Nu har jag fått nya faktura på hyran höjs och det står att min grund hyra är 6 190 kr fast min grund hyran är 5 918 kr ?!!!
Jag skulle behöva förklaring för detta .
Kan jag få förklaring till detta?
Mvh Mia
Mia

Kommentarer

  • Hej!
    Varje år sker en hyreshöjning efter förhandling mellan Sveriges samtliga hyresvärdar och Hyresgästföreningen.

    Hyreshöjning för Karlskronahems hyresgäster avgjordes i år av en opartisk ordförande efter att Karlskronahem och den lokala hyresgästföreningen inte kunnat enas och förhandlingarna fortsatte då i Hyresmarknadskommittén. Efter ytterligare prövning i Hyresmarknadskommittén, utan att kunna enas om ett gemensamt medlingsbud, hänsköts ärendet till en opartisk ordförande för att avgöra frågan som beslutade om en hyreshöjning på 5,5 % från och med 1 januari 2024.

    Det innebär att höjningen på din grundhyra 5868kr (5918kr - 50kr för TV) innebär en ny grundhyra på 6190kr. (5868 x 1,055 = 6190) Därtill kommer den retroaktiva höjningen för januari, februari och mars som debiteras på hyrorna under april, maj och juni.

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta vår ekonomiavdelning på 0455-304900.

    Med vänlig hälsning,

    Anna-Karin
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.