Vilka mat ingredienser tilllåter inte att skicka till Sverige?

Hej!

Jag är en privat person och mitt paket från mina föräldrar i Japan stoppade mitt paket av Postnord och de insisterar att nån mat blev tullen. Jag tyckte konstigt för att allt är som vanliga godis eller mat ingredienser. Så jag skrev ett mejl till tullverket angående detta och fick svaret från tullverket nedan. De skrev att jag borde ta kontakt med er. "För att ta reda på om ett livsmedel är tillåtet att skicka till Sverige behöver man kontakta Jordbruksverket då de är ansvarig myndighet inom detta område." Jag bifogar vilka mat och godis som mina föräldrar skickade till mig. Mina föräldrar är inte så bra på engelska. Så jag kan förklara om det behövs. Till exmpel Rice boild. De menar att det är boiled rice som är microwave meal. Det är redan färdig lagade mat och man kan bara varma och äta. Rice cracker och Cracker rice corn är godis. Picled Plum with honey är såna torkade plommor. Du kan googla "Umeboshi" och läsa också på wikipedia. Låt mig veta om det är något som mina föräldrar borde inte skicka till Sverige.

Tack så mycket för hjälpen på förhand.

Hälsningar
Masa

Kommentarer

  • Hej Masa!

    Exempel på produkter som går bra är :
    • torkade fröer som inte ska användas för sådd, som till exempel popcorn, bönor och ris
    • andra torkade produkter, som torkad frukt, kaffe, te, kryddor och liknande
    • frysta frukter, grönsaker och andra växtdelar
    • bearbetade produkter som juice, sylt, konserver, kex, mjöl och liknande.
    • Det går bra att ta med choklad och konfektyrer (inklusive sötsaker) för eget bruk som innehåller mindre än 50 % bearbetade mejeri- och äggprodukter.
    Så om det är helt vegetariska bearbetade produkter färdiga för konsumtion går det bra. Det som inte går ta in är produkter med animaliskt innehåll och mejeriprodukter.

    Roger Kundtjänst
  • Hej Roger,

    Tack så mycket för svaret! Postnord fortfarande insisterar att restriktionsvaror i paketet men det säger inget exakt vilken varor är restriktonsvarar så jag skulle vilja dubbelkolla med dig.

    Listan nedan är innehåller i paketet.
    1.Snabb miso soppa. (Torkade färdigmat)
    2.Snabb miso med annan smak soppa. (Torkade färdigmat)
    3.Torkad tång för bujlong
    4.Torkad grönsaker soppa(Färdig att äta)
    5.Rice cracker(Baked ris kex)
    6.En anna sort Rice cracker(Baked ris kex)
    7.mjölksyrat torkat "japanskt plommon"(Färdig att äta) *Det går inte plantera. Det går att bara äta.
    8. Ris som är boil-in-the-bag foods.
    9. Fisk bujong

    Om det är något restriktionsvaror i paketet, det kan bara nr 7 eller 9. Men till exempel nr 7 är att gå inte plantera eller något, det är som surkål. Nr 9 har innehåller fisk men det är efter varm behandling.

    Länken från Postnord här.
    https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.tullverket.se%2Fdownload%2F18.3e6caad21870dc6781c3d36%2F1687252628665%2FVaror%2520som%2520inte%2520f%25C3%25A5r%2520deklareras%2520som%2520l%25C3%25A5gv%25C3%25A4rde%25202023-06-20.xlsx&wdOrigin=BROWSELINK

    Det står fisk på Nr 3. Men den måste vara rå fisk? Eller hela mat som innehåller fisk är restriktionsvaror?

    Det är svårt att veta exakt vad mina föräldrar kan inte skicka till Sverige eftersom det fattas information på Postnord hemsida och jag hittade bara den här när jag kollade upp.
    https://www.postnord.se/privat/forberedelser/vad-far-du-skicka

    Det är väldigt förvirrande och de plötsligt kräver pengar även jag försökte följa regler som står på deras hemsida. Jag vill veta exakt information och vill inte göra samma misstag igen om vi gjorde det.

    Ha en trevlig helg!

    Hälsningar
    Masa
  • Hej Masa!

    På denna sida finns information om vilka varor som går bra att ta med, vi gör ingen bedömning av innehållet utan det görs av respektive transportör/tullklarering. Om de kräver en avgift för att skicka försändelse vidare har det inget med vad som är tillåtet att göra, är det förbjudna varor returneras paketet. Du behöver nog be dem förtydliga vilka varor de har synpunkter på.
    Roger Kundtjänst
  • Hej igen Roger,

    Jag hittade inte listan som står exakt vilka livsmedel som inte skickas till Sverige från din länken och när jag klickar det går bara om och om samma sidor och information. 🙁

    Men tack så jättemycket för ditt svar!

    Hälsningar
    Masa

  • Hej igen!

    Ursäkta mig att fråga många. Postnord insiterar mig att ta pengar från mig utan att jag fick inte exakt information. Jag ringde och mejlade kundtjänster och de vet inte exakt vilka matvaror det är. Så jag kollar upp restriktionsvaror.

    Här är listan som jag fick från Postnord och det står fisk.
    Men vad menar med fisk? Jag förstår att om det är levande fisk, det går inte. Men går det fisk buljong(Instant broths) som är processad som är pulver?

    Masa
  • Hej!

    Vi kan inte svara på vilka varor som förtullas om du köper från länder från utanför EU.
    Maria Kundtjänst
  • Det är inte köpt. Mina föräldrar skickade som gåva.

    Jag skulle vilja bara veta om det är okej att skicka fisk buljong från Japan till Sverige. Tullverkets svar finns nedan.
    "För att ta reda på om ett livsmedel är tillåtet att skicka till Sverige behöver man kontakta Jordbruksverket då de är ansvarig myndighet inom detta område. "

    Hälsningar
    Masa
  • Hej,

    Jag skulle vilja bara veta om det är okej att skicka fisk buljong från Japan till Sverige.

    Tullverkets svar finns nedan.
    "För att ta reda på om ett livsmedel är tillåtet att skicka till Sverige behöver man kontakta Jordbruksverket då de är ansvarig myndighet inom detta område. "

    Masa
  • Hej!

    Ja så länge som det inte är något animaliskt/kött går det bra.
    Roger Kundtjänst
  • Hej Roger,

    Tack så jättemycket för ditt svar. Jag uppskattar det mycket.
    Tack så mycket för länken som du skickade också.

    Jag är ledsen att göra dig besvär igen. Men jag har lite frågor till.
    Är fisk ingår i animaliskt/kött? Fisk buljong har inget animaliskt/kött.

    För att nu fick jag listan nedan som Postnord påstår att det är restiktionsvaror.
    1. INSTANT MISO SOUP tariff: 21 04
    2. INSTANT SOUP tariff: 21 04
    4. INSTANT SOUP VESITABLE tariff: 21 04
    7. RICE SEASONING tariff: 21 03 90
    8. PICLED PLUM WITH H0NEY tariff: 20 08 99
    10. INSTANT BROTHS tariff: 21 04

    Nr 8 använder lite honung men det är med vegetabiliskt ursprung så det måste vara okej om jag fattar rätt när jag läste på er hemsida.
    https://jordbruksverket.se/mat-och-drycker/ta-med-eller-bestalla-mat-och-drycker-till-sverige-som-privatperson#h-MatochdryckerfranlanderutanforEU

    Nr 10 kan vara också okej. Om fisk buljong räknas inte animaliskt/kött.

    Annars jag ser inte misstänksamma varor i listan. Miso soppar och andra är vegetabiliskt ursprung.

    Jag såg alltid fram emot att ta emot paketet från mina föräldrar för att jag saknar min egen mat från mitt hemland. Om de som står ovanför kan bli restriktionsvaror som Postnord säger, då kan jag inte få så många matvaror från Japan. Det blir för dyrt för mig att betala extra avgift varje gånger. 🙁

    Hälsningar
    Masa

  • Hej Masa!

    Det finns ett undantag för privatpersoner där man får ta med sig högst 20 kilo fiskprodukter.
    Anna Kundtjänst