Vetrinär legitimation

Hej !

jag är legitimerad veterinär utanför Europeiska unionen och jag vill ansöka om svensk legitimation och jag har intyg på SFI-språk. Jag undrar denna språknivå är tillräckligt eller jag behöver mer.

Med vänliga hälsningar
Dhulfiqar

Kommentarer

  • Hej Dhulfiqar!

    Tack för att du har kontaktat oss. Jag återkommer till dig när jag har svar på din fråga.
    Sara Kundtjänst
  • Ingen fara jag ska vänta på ditt svar.
    Dhulfiqar
  • Hej Dhulfiqar!

    Vi gör en bedömning i varje enskilt fall. Det finns ju många sätt att lära sig ett språk och alla sätt resulterar inte i ett betyg i en kurs. Det som är viktigt för oss är att säkerställa att personen kan tillräcklig svenska för att kommunicera med djurägare, föra journaler och ta till sig gällande regler.

    Enligt våra föreskrifter så ska den sökande inkomma med bevis på för yrket nödvändiga kunskaper i svenska språket.
    Det finns även ett allmänt råd som säger:
    Bevis på för yrket nödvändiga kunskaper i svenska språket kan utgöras av:

    1. en kopia av ett kursintyg från en utbildning, oavsett ämnet för utbildningen, som har omfattat minst ett år och som har hållits på svenska,
    2. en kopia av ett intyg på att sökanden har kunskaper i svenska språket så som en universitetsexamen, ett genomfört test i svenska för universitets och högskolestudier (Tisus) eller ett betyg i svenska från en svensk gymnasieutbildning, eller
    3. bevis på minst ett års tidigare yrkeserfarenhet i Sverige där arbetsspråket har varit svenska.

    Vi har inga mer specifika krav än så.

    Svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten.
    Emma Kundtjänst