Vårplöjning/fånggröda

Är det numera tillåtet att spruta fånggrödan efter 10/10 och ändå söka stöd för vårplöjning på samma skifte? Räknades inte sprutning som jordbearbetning enligt de gamla reglerna?

Kommentarer

  • Hej Christer!

    Det går att använda växtskyddsmedel och söka stöd för vårbearbetning då villkorskravet att inte använda växtskyddsmedel har tagits bort. Du bör dock vara observant på att det kan förekomma begränsningar och förbud mot användandet av växtskyddsmedel under vissa perioder för enskilda växtskyddsmedel i annan svensk lagstiftning.

    Sara Kundtjänst
  • du kan ringa mig på 0703543094 om vårbearbetning regelverk, länsstyrelsen tyckte jag skulle ta frågan vidare
    Niklas Lundberg
  • Hej Niklas!

    Jag har lämnat ditt nummer vidare till vår stödregelenhet och bett dem kontakta dig.

    Om återkoppling dröjer når du annars de som jobbar med regelverket för dessa frågor via mejl till: stodregelenheten@jordbruksverket.se
    Anna Kundtjänst