Var hittar jag rätt stödrätt att föra över?

Hej, vi har solgt lite mark (genom fastighetsreglering) och jag undrar vart jag hittar rätt stödrätt i förhållande till den del mark som är avstyckad, så att jag kan föra över det till nya ägaren? Han har ett kundnummer sedan länge.

Mvh Guri

Kommentarer

  • Hej Guri!

    Stödrätter är inte kopplade till en fastighet/mark utan de är personliga och därmed kopplade till ett kundnummer för en person eller företag/organisation.

    Ska ni föra över stödrätter till någon annan kan man alltså inte säga att en viss stödrätt hör till en viss bit mark utan det viktiga är att antalet stödrätter man för över stämmer överens med antalet hektar. För varje hektar mark som man vill ha gårdsstöd för måste man ha en stödrätt.

    Här kan du läsa mer om stödrätter.
    Anna Kundtjänst
  • Tusen tack för svaret.

    Nu har jag lite följdfrågor;
    1) jag har sålt 1,6 hektar till ena grannen som är lantbrukare. Kan jag föra över 1,6 stödrätt till honom då?
    2) till en annan granne såldes (från samma mark som till första grannen) en mindre del på 0,38 ha, han har taxeringskod småhus, inte lantbruk. Hur gör jag med den delen? Jag kan ju inte längre lyfta några stöd på den delen.

    Mvh Guri
  • Hej Guri!

    1. Ja, du kan föra över stödrätter, 1,6 ha, till din granne.
    2. Du kan gör en överföring på 0,38 ha till din andra granne.

    Överföring av stödrätter görs via e-tjänsten Föra över stödrätter som du hittar på Mina sidor under Stödrätter inom mina sidor.
  • Åh, tusen tack för svar!