Utsläpp på bete -häst

När får man tidigast enligt lagar/regler släppa ut höst på bete?
Therese Nordenek

Kommentarer

  • Hej Therese!

    Det finns ingen begränsning när det gäller tidpunkt, föreskriften säger:
    "Om hästarna går ute på vintern.
    Detta gäller när dygnsmedeltemperaturen är under +5 grader Celsius och om hästarna går ute mer än 16 timmar per dygn.
    Hästar ska då ha tillgång till en ligghall hela dygnet. En ligghall är en byggnad med liggplatser för lösgående hästar där de inte hålls instängda utan själva kan välja när de vill använda den. Ligghallen ska ge hästarna skydd mot väder och vind, samt en torr och ren liggplats."

    Information finns här.
    Roger Kundtjänst