Utekatt, vad gäller?

jag har fått en tillsägelse av min bostadsrättsförening då troligtvis någon av mina katter gjort sina behov i en sandlåda på innergården. De anser att jag som ägare borde ha bättre koll. Båda mina katter är utekatter och har varit hela livet, de trivs inte med att enbart vara inne, men jag kan inte heller säga till dem att de enbart får göra ifrån sig på specifika ställen, så väldresserade är de inte. Jag har läst på om lagen gällande tillsyn över hund & katt men förstår inte riktigt och undrar om ni möjligtvis har svar på vad det är som gäller i detta fall eller någon aning om vart jag kan vända mig?  Hälsningar!
Alice

Kommentarer

  • Hej Alice!

    I djurskyddslagstiftningen finns inget förbud mot att hålla katter lösa utomhus, så länge man följer de bestämmelser som finns gällande daglig tillsyn etc. För att få hjälp med vad det är som gäller vid frågor om sanitära olägenheter enligt Miljöbalken, så är det till kommunen som du ska vända dig till med sådana frågor.

    Bostadsbolag har rätten att ställa krav på dem som bor hos dem och kan sätta gränser för hur de vill ha det gällande deras mark och lägenheter. Tyvärr kan det i så fall innebära att man inte kan hålla sina djur lösgående om de har satt upp regler mot det. Det enda man kan göra i det sammanhanget är att överklaga om deras beslut är överklagningsbart eller leta efter någon annanstans att bo där man kan hålla sina djur på ett sätt som man som djurägare önskar och som uppfyller djurskyddslagstiftningens bestämmelser.

    Svaret kommer från djurvälfärdsenheten.
    Emma Kundtjänst