Ung jordbrukare

Som jag förstår det så skall i SAM ansökan.  Kunna ansöka om att en ungdom gått in i ett Aktiebolag. Jobbar aktivt, ansvar med övriga i beslut mm.
Vad är kraven att denna skall äga för att erhålla detta stöd för ung jordbrukare 2024.
Köper del av aktier i jordbruksföretaget
Är det % av aktier eller ett antal aktier.
Hur är det med lönen från AB
Vad är övriga krav när bolaget är i drift sedan flera år
Ingmar Persson

Kommentarer

  • Hej
    Tack. Det kan vara viktigt att veta kraven

    Ingmar Persson
  • Hej Ingmar!

    De grundläggande kraven för att söka stöd till unga jordbrukare via ett aktiebolag är att den unge ska äga aktier i bolaget och vara firmatecknare.
    Det finns inga regler som säger hur stor andel av bolaget man måste äga. Däremot är det så att om den unge jordbrukaren äger 50 % av bolaget eller mindre måste man styrka att man har en faktisk och varaktig kontroll över bolaget på annat sätt än genom ägande.

    Detta kan visas med underlag så som t.ex.:

    • avtal,

    • fakturor,

    • mötesprotokoll eller

    • varifrån den unga jordbrukarens inkomster kommer.

    När vi fastställer vilket år den unge tagit över som driftledare i det redan etablerade företaget tittar vi exempelvis på när man gått in som firmatecknare och när man gått in som delägare.

    Svaret kommer från Länsstyrelsen.

    Marie Kundtjänst