Transport av mina 4 katter.

Vi skall flytta från Sjöbo till Kramfors. Kan mina 4 katter vara i trafiksäker bur i husvagnen under färd? Vi köra dom ca 1000 km i 2x500 av hänsyn till katterna.
Mvh Karsten Klingberg
Karsten Steen Klingberg

Kommentarer

  • Hej Karsten!

    Tack för att du kontaktar oss. Ett krav på transport av katter är att man ska kunna ha uppsyn över dem under hela transporten. Det kan bli svårt om du förvarar dem i husvagnen.

    Här kan du läsa alla regler som gäller transport av katter.
    Maria Kundtjänst
  • Tack för svar. Många som kör med hästsläp har kamera och har dermed uppsyn med hästen via skärm i bilen. Jag hade tänkt mig samma lösning.
    Mvh Karsten
    Karsten Steen Klingberg
  • Hej Karsten!

    Du kan behöva kolla detta med länsstyrelsen i och med att de är kontrollerande myndighet och tolkar regelverk och föreskrifter för att avgöra om djuret färdas korrekt.

    Sara Kundtjänst
  • Tack. Det gör jag....👍
    Karsten Steen Klingberg
  • Jag har just fått svar från Länsstyrelsen;
    Ja det går bra. Viktigt att tänka på är att burarna är tillräckligt stora och att de är förankrade i husvagnen på ett säkert sätt så att burarna inte kan flyttas vid en eventuell kraftig inbromsning, krock eller motsvarande. Det kan även vara bra att ha en temperaturmätare så att ni kan läsa av temperaturen och säkerställa klimatet hos katterna samt för att kunna justera ventilationen efter behov.
    Karsten Steen Klingberg