Transport av hund i husvagn

Under transport får hunden då färdas i husvagnen om hunden är bältad eller i en bur som är säkrad?
Amanda

Kommentarer

  • Hej Amanda!

    Att hålla en hund i en husvagn är ok om närmiljön och ventilationen är god. Hunden ska ha tillsyn minst varannan timme och ha tillgång till erforderlig yta.
    Om hunden är placerad i en bur ska denna vara säkrad och om hunden sitter i sela ska hunden inte riskera att fastna eller att träffas av föremål som kan falla ner vid tex en inbromsning.
    Nedan har jag samlat några av de paragrafer som reglerar detta. Hela föreskriften kan läsas här: SJVFS 2019:7: Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om transport av levande djur | lagen.nu

    Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
    om transport av levande djur; SJVFS 2019:7
    • 4 kap 6 § En behållare ska på ett betryggande sätt fixeras i lastutrymmet.
    • 6 kap 2 § Under transporten ska djurens tillstånd kontrolleras så ofta som krävs för att
    säkerställa djurskyddet och djurhälsan, dock minst varannan timme om inte annat anges i dessa föreskrifter. Vid transporter i samband med ekonomisk verksamhet, ska dessa inspektioner antecknas i en journal med angivande av tidpunkt för utförd inspektion och uppgifterna ska signeras av den som har utfört inspektionen. Om videoövervakning används behöver uppgifter om inspektioner ej antecknas i journal.
    • 6 kap 3 § Levande sällskapsdjur får transporteras i en personbils bagageutrymme endast om tillsyn kan ske från personutrymmet under den tid transporten pågår. Då djur transporteras i utrymme för personbefordran, ska åtgärder vidtas för att säkra djuren vid inbromsning.

    Allmänna råd till 6 kap. 3 §
    Djuren bör säkras genom att förvaras i säkrad transportbur eller, då det gäller hundar, i särskilt anpassat säkerhetsbälte.

    Hund 6 kap
    • 34 § Då transporter sker i personbil eller lätt lastbil vid regelbundet återkommande yrkesverksamhet, ska fordonet ha ett utrymme, som är särskilt avsett för hundar. Utrymmet ska avskärmas mot personutrymmet med galler eller nät. Om hunden transporteras i personutrymme, gäller 3 §. Utrymmet där djuren vistas ska avskärmas mot solbestrålning och vara mekaniskt ventilerat med en fläkt som fungerar även då fordonets motor är avstängd. Utrymning ska kunna ske via mer än en utrymningsväg utan olägenhet eller dröjsmål.

    • 35 § En behållare eller bur ska vara utformad samt placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

    • 36 § Vid transport av hundar på lastbilsflak eller liknande ska transporten ske i behållare med minst de mått som anges i bilaga 1.7. Behållarna ska vara dragfria samt väl ventilerade. Genomströmningsventilation i fordonets färdriktning får inte förekomma. Insugning av avgaser ska förhindras. Behållarna ska vara väl förankrade på flaket samt ge skydd mot ogynnsamt väder.

    Allmänna råd till 6 kap. 36 §
    För att eliminera risken för insugning av avgaser, bör behållaren vara försedd med luckor på sidorna.
    • 37 § Hundar får inte förvaras permanent i ett transportmedel och får inte heller lämnas utan tillsyn i fordon då temperaturen i lastutrymmet kan befaras överstiga +25°C eller understiga -5°C. Utrymmet ska vara väl ventilerat så att fukt vädras ut. Vid transport ska hunden rastas och erbjudas vatten minst var sjätte timme och utfodras med högst 24 timmars intervall.
    • 38 § Tikar som löper ska transporteras åtskilda från hanhundar.
    Bilaga 1.7

    HUND
    För hundtransporter gäller följande utrymmeskrav:
    1. längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning minst gånger 1,10,

    2. bredd: hundens bröstbredd minst gånger 2,5; hunden ska kunna ligga ned och vända sig obehindrat och

    3. höjd: hundens höjd över hjässan i den ställning den är som högst. Takets längd får vara högst fem procent kortare än det angivna längdmåttet.

    Om flera hundar transporteras i en bur ska bredden för varje hund ökas med den största hundens bröstbredd. Arbetande hundar, såsom tjänstehundar och hundar i bruks- och draghundsverksamhet eller annan yrkesverksamhet, vilka endast transporteras kortare sträckor (< 2 timmar) varefter arbete/rastning sker, får transporteras i utrymme med minimimåtten:
    Längd 0,9 m.
    Bredd 0,6 m.
    Höjd 0,7 m.

    Hunden ska dock alltid kunna ligga ned på ett bekvämt sätt.

    Allmänna råd till bilaga 1.7
    Då förvaring sker i transportbur med måtten 0,9 x 0,6 x 0,7 m bör inte hundens mankhöjd överstiga 65 cm.

    Svaret kommer från Djurvälfärdsenheten.

    Sara Kundtjänst