Transit Sverige med hund

Vi skal til Bornholm med transit over Sverige. Må hunden side på gulvet foran forsædet mellem mine ben hvis han er fastgjort? Må han fastgøres i halsbånd?
Karina Dalgaard Pedersen

Kommentarer

  • Hej

    När du transporterar hundar i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt.

    • Du kan transportera hunden i bagageutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten.
    • Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Därför måste du se till att hunden är säkrad vid inbromsning, till exempel genom att använda transportbur, lastgaller eller säkerhets­bälte som är anpassat för hundar.
    • Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska den vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.
    • Du ska se till att bagage eller andra föremål inte kan falla över hunden och skada den.

    Roger Kundtjänst