Träda

En 49-vall som vårplöjs i år och sås in med gräs omgående och som ev. kan skördas under sensommaren, är detta träda eller vall (49 eller 50)?
Göran Wiklander

Kommentarer

  • Hej Göran!

    Tack för din fråga.

    Eftersom en träda ska var ur produktion från 1 januari till 15 juli är det inte möjligt att så in den med ny vall under våren, utan du anger grödkod 50 om du har för avsikt att ta vall på marken i år.

    Svaret kommer från länsstyrelsen.
    Emma Kundtjänst