Träda

Får hästar beta på åkermark som är i träda
jan turesson

Kommentarer

  • Hej Jan!

    Under trädesperioden är det inte tillåtet att beta en träda. Beroende på vilka stöd du söker är det olika datum för när trädan får brytas. Grundregeln är att du får bryta den 16 juli. Söker du Kompensationsstöd för din grovfoderareal så är det 1 augusti som gäller och har du angett att marken som miljöyta i din SAM-ansökan så får hästarna beta marken från och med den 16 augusti.

    Svaret kommer från länsstyrelsen.

    Sara Kundtjänst
  • Tack för svaret men jag har en till fundering Är det någon period nu på våren som det är tillåtet att beta på trädan utan kompensation stöd
    jan turesson
  • Hej Jan!

    Träda ska vara ur produktion från årsskiftet till brytdatumet, som varierar beroende på vilka stöd du söker och om du har angett marken som miljöyta. Du tar åkermarken i produktion när du sår en gröda som kan bli en jordbruksprodukt, skördar eller låter dina djur beta på åkermarken. Du kan därför inte låta djuren beta marken under våren om du angett den som träda i din SAM-ansökan.

    Svaret kommer från länsstyrelsen.
    Maria Kundtjänst