Tjeckisk varghund

Undrar om man verkligen får äga en Tjeckisk varghund i Sverige Vad jag förstår så är det en blandning mellan varg och schäfer
Vad finns det för bestämmelser när det gäller ett vilddjurs blandning med ett tamdjur Vad jag hört så finns det 3 uppfödare i Sverige av just Tjeckisk varghund Skulle vara intressant att få ett svar
Mvh
Ann-Britt Klevfjärd

Kommentarer

  • Hej Ann-Britt!

    Vilka djur som man som privatperson inte får hålla för sällskap och hobby i Sverige regleras i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby (SJVFS 2019.15, saknr. L 80). I 1 kap. 5 § den föreskriften så står det så här: Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar, hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur för sällskap och hobby. Detsamma gäller för korsningar mellan sådana hybrider och vild art. Tamiller och grävling får dock hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby.

    I samma föreskrift, i 1 kap. 3 § så definieras hybrid så här: Avkomma i första t.o.m. fjärde generationen efter korsning mellan vild art och tamhund eller tamkatt.

    Detta innebär att en korsning i femte generationen efter en initial korsning mellan varg och hund inte längre räknas som en hybrid (som inte är tillåten att hålla) utan som en hund som är tillåten.
    Om du med Tjeckisk varghund menar en Ceskoslovenský vlciak så är det en hundras som är godkänd både internationellt och i Sverige av Svenska kennelklubben (SKK). Det stämmer att rasen från början är framavlad genom korsning av varg och hund men detta skedde enligt rasinformationen på SKK´s sida under 1950-1960-talet.

    I Sverige gäller samma regler för Ceskoslovenský vlciak som för alla andra hundraser, dvs. att så länge hunden är minst femte generationen efter en initial korsning mellan hund och varg så är den tillåten att ha i Sverige. Det är däremot inte tillåtet att på nytt avla in varg eller hybrid för att öka varginslaget i avkomman.

    Sara Kundtjänst