TF veterinär

Hej,
Jag är leg. veterinär själv. Vill bara fråga om TF veterinär kan utfärda EU pass och t.ex

MVH,
Aukse Caraite

Kommentarer

  • Hej Aukse!

    I EU-förordning 576/2013 artikel 22.1 framgår att den identitetshandling som avses i artikel 6 d (d.v.s. sällskapsdjurspass) ska utfärdas av en förordnad veterinär. I samma förordning, artikel 2.g. så definieras förordnad veterinär: "en veterinär som av den behöriga myndigheten har förordnats att utföra särskilda uppgifter i överensstämmelse med denna förordning eller med andra akter som antagits med denna förordning"

    Eftersom en veterinär som arbetar på särskilt tillstånd (ofta kallat Tf. veterinär) har samma formella kompetens som en legitimerad veterinär så är det ok att utfärda EU-pass. Detta stöds också av Jordbruksverkets passlathund där det under rubriken "Bara veterinärer får fylla i pass" framgår att "Endast den som är legitimerad veterinär, tillförordnad veterinär eller är utbildad till veterinär utomlands men har fått Jordbruksverkets tillstånd att praktisera veterinäryrket i Sverige får fylla i pass".

    Det här svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten.

    Sara Kundtjänst