Ta med fröer från Madeira

Jag ska åka på semester till Madeira och och undrar om vad som gäller om man vill ta med fröer hem till Sverige? Både förpackade och sådana man tar själv. Jag är växtintresserad och skulle gärna ta med lite souvenirer hem.
Alexander Lindberg

Kommentarer

  • Hej Alexander!

    När du köper eller flyttar växter eller växtprodukter för eget bruk inom EU behöver du inget intyg som visar att de är friska. Det är som när du flyttar eller köper i Sverige. Du bör ändå alltid vara uppmärksam på att de växter och växtprodukter som du vill ta med till Sverige är friska. Även om det inte alltid finns krav på att du ska skaffa något särskilt dokument eller att någon myndighet ska göra någon kontroll så är det aldrig tillåtet att sprida så kallade karantän­skadegörare. Karantän­skadegörare är växtskadegörare som inte finns inom EU, eller bara finns i begränsad omfattning, och som kan få oacceptabla sociala, miljömässiga eller ekonomiska konsekvenser om de sprids.

    Du bör också vara uppmärksam på lokal information, eftersom det inom vissa områden i EU pågår utbrott av karantän­skadegörare. Följ de lokala myndigheternas instruktioner för att minimera risken att du tar med dig karantän­skadegörare hem.

    Det finns också regler för att skydda utrotningshotade växter och regler som ska stoppa invasiva främmande arter från att sprida sig.

    Många växter och tropiska träslag är utrotningshotade på grund av omfattande handel. För att skydda dessa arter och den biologiska mångfalden har världens länder kommit överens om att begränsa handeln med dem. Överens­kommelsen kallas CITES.
    Vid handel med dessa arter inom EU är grundregeln att de måste ha laglig bakgrund. Vissa arter behöver även ha så kallat CITES-intyg vid handel inom EU.

    Sara Kundtjänst