Stöd för skötsel av betesmark?

Hej vi har 5 hektar gammal betesmark som vi putsat varje år. De senaste 5 åren har vi  alpackor som betar en hektar. Finns det stöd att söka för att hålla marken öppen? Märker att älggräset vill bre ut sig och jag läste att det inte får finnas om det ska räknas som betesmark. Finns det sätt att motverka älggräset? Vi ligger intill ett naturreservat med en fridlyst fjärilsart och vill att våra marker ska finnas kvar och blomma för alla insekters skull.
Hur går vi till väga och vilka bidrag kan vi söka?

Kommentarer

  • Hej Camilla!

    Det finns miljöersättning för skötsel av betesmarker. Du söker stödet i e-tjänsten SAM Internet och för att kunna söka behöver du få ett kundnummer av din länsstyrelse. Sista ansökningsdag är imorgon, 13 april. Om din SAM‑ansökan kommer in efter den 13 april minskar ditt stöd med 1 procent per arbetsdag som ansökan är försenad. Kommer ansökan in efter 8 maj får du inga pengar alls. Du kan läsa mer om stödet här.

    För att komma i kontakt med länsstyrelsen för att få kundnummer kan du ringa 0771-67 00 00, knappval 2. De har öppet till klockan 21 i kväll och i morgon. De kan också guida dig på telefon när du ska göra din ansökan.