Spolvatten från slakteri

Slakteriet samlar upp blod i särskild behållare för borttransport. När detta är gjort spolas golvet rent och spolvattnet innehåller då en försumbar mängd blod. Detta vatten samlas upp i en
32 m3 stor tank som sedan töms och körs till reningsverket i kommunen ( finns alltså inte kommunalt avlopp vid slakteriet) Nu efter 50 år så har VA-bolaget i kommunen bestämt att de
inte tar emot sköljvattnet längre då det inte lönar sig att söka tillstånd för detta.
Min fråga: Finns det något i ABP lagstiftningen som säger att ett reningsverk måste ha tillstånd
för att ta emot detta vatten eller är det en lokal fråga för kommunens miljökontor.
Peter Green

Kommentarer

  • Hej Peter!

    Om blodet normalt samlas in som beskrivet, dvs i en separat tank för bortforsling till en av jordbruksverket godkänd anläggning. Och om det frågan rör är tvättvatten som samlats in i en avfallstank så krävs inget tillstånd (registrering eller godkännande) från Jordbruksverket att ta emot det spolvattnet till reningsverket.
    Det tvätt/spolvattnet hamnar helt under miljölagstiftningens krav efter avloppet.
    Det blir en snarare reningsanläggningens miljötillstånd som styr detta.

    Svaret kommer från Djurhälsoenheten.
    Marie Kundtjänst