Skogsskadegörare

Hej! Jag ser att det finns beredskapsplaner upplagda för ett urval av karantänskadegörare som angriper träd, de flesta gäller insekter. Finns det ytterligare beredskapsplaner som ni kan tillhandahålla på förfrågan? Jag skulle vilja få tag i beredskapsplan för Fusarium circinatum och samtliga Phytophthora-arter som ni har beredskapsplan för. Och en relaterad fråga, När ni inventerar, tittar ni då efter Fusarium circinatum? Och vilka Phytophthora-arter tittar ni efter?
Ida Nordström

Kommentarer

  • Hej Ida!

    Vi har beredskapsplaner för de karantänskadegörare som är utpekade som prioriterade skadegörare i genomförandeförordning (EU) 2019/1702, och som kan etablera sig i Sverige. De färdiga planerna ligger på webben, planer om tallvedsnematod och Xylella fastidiosa är under arbete och dem lägger vi ut när de är klara. Det finns ingen Phytophthora-art bland de prioriterade skadegörarna, och Fusarium circinatum är inte heller på den listan, så dem har vi ingen specifik beredskapsplan för. Den allmänna delen i beredskapsplanen är dock relevant för alla karantänskadegörare.

    Fusarium circinatum ingår inte i vårt inventeringsprogram för karantänskadegörare, eftersom det finns belägg för att den inte kan etablera sig i Sverige. Phytophthora ramorum ingår i inventeringsprogrammet för karantänskadegörare.

    Maria Kundtjänst
  • Tack så mycket för dessa utförliga svar! 😀

    Med vänlig hälsning, Ida
    Ida Nordström