Skäggagam från USA till Sverige

Jag bor i USA men ska flytta tillbaka till Sverige i Oktober. Jag har en skäggagam som husdjur och planerar att ta med han. Jag har läst informationen på eran hemsida men jag är fortfarande osäker på exakt vad det är jag behöver göra för att ta med mitt husdjur. Har jag förstått rätt om jag bara behöver hälsointyg från veterinär?
Robin

Kommentarer

  • Hej Robin!

    Först behöver du kontrollera att arten inte är skyddad av speciella regler för CITES: Allmänt om hotade djur och produkter av hotade djur - CITES - Jordbruksverket.se

    Införselkraven vid icke kommersiell resa gäller i fall där alla tre punkter stämmer:
    • Djuren är inte fler än fem stycken
    • Djuren reser med dig som ägare, eller reser med ett ombud och du själv reser inom 5 dagar före eller efter djuren.
    • Djuren ska inte säljas eller på annat sätt byta ägare i Sverige.

    Införselkrav
    • Djuren ska vara uppfödda i fångenskap och ska ha hållits i fångenskap sedan födseln.
    • Om djuret inte reser med dig som ägare utan med ett ombud (också kallad auktoriserad person), så behöver ombudet ha en skriftlig fullmakt från dig där du anger att djuret inte flyttas i syfte att säljas eller överlåtas till någon annan och att personen som reser med djuret har rätt att utföra denna förflyttning för din räkning.
    • Om djuren reser med ett ombud så måste djuren åtföljas av dokumentation (exempelvis en kopia på din biljett eller bokning) som visar att du har en resa på samma sträcka inom 5 dagar före eller efter djurets resa.
    • Du eller ditt ombud behöver ta in djuren via en godkänd Entry Point till EU i det första EU-land djuren anländer till. Med det menas särskilt utsedda inreseorter för sällskapsdjur där djurens identitet och medföljande dokument kan kontrolleras. Djuret ska tas in genom en Entry Point i det första EU-land det kommer till.
    • Om du reser till Sverige via ett annat EU-land behöver djuret föras in i Sverige via en valfri tullplats och där anmälas till Tullverket.

    I Sverige är inreseorterna för sällskapsdjur (Entry Points) flygplatserna Stockholm-Arlanda och Göteborg-Landvetter.

    Om du reser direkt till Sverige med dina reptiler och groddjur så ska du visa upp djuret för kontroll till Tullverket vid en av dessa Entry Points.

    Svaret kommer från djurinförselenheten
    Anna Kundtjänst
  • Tack för svaret!
    Robin