Måste man vara utbildad djurskötare för att ge injektion till sin egen hund?

Måste man vara utbildad djurskötare för att ge injektion till sin egen hund, tex insulin eller librera?
Ammi

Kommentarer

  • Hej Ammi!

    En veterinär får förskriva läkemedel som ex. insulin och librela som djurägaren själv ska använda hemma. Det är dock viktigt att veterinären innan dess har bedömt att djurägaren klarar av att hantera läkemedlet och ge det till djuret på korrekt sätt. Man behöver alltså i dessa fall inte vara djurskötare för att ge injektion till sitt eget djur.

    Det är veterinären som ska bedöma om det är lämpligt att förskriva läkemedel som djurägaren ska få ge själv och i så fall hur ofta hen behöver undersöka djuret. Bedömningen beror alltså inte bara på vilket läkemedel det gäller utan även djurets hälsotillstånd och djurägarens förmåga att utföra behandlingen själv. Därför kommer veterinären att behöva göra en individuell bedömning i varje enskilt fall. Bedömningen kommer i vissa fall leda till att djurägaren själv får behandla sitt djur hemma med ett visst läkemedel medan veterinären i andra fall kommer att göra bedömningen att det inte är lämpligt att låta en djurägare behandla sitt djur hemma med samma läkemedel.

    Sara Kundtjänst