Semmellagen

Hej Jordbruksverket.
Jag har läst den här fantastiska artikeln på ATL och vill veta mera. Tycker att det är kulturhistoriskt intressant.

https://www.atl.nu/lagen-om-forsaljning-av-semlor

Jag skulle vilja veta under vilken tidsperiod som semlor fick säljas framförallt. Bäst av allt är om jag kan få tillgång till hela författningstexten. Det här är inte en begäran om utlämnande av allmän handling,men ni får gärna lämna ut texten som en allmän handling om det passar er.

MVH Per Tuvall
Per Tuvall

Kommentarer

  • Hej Per!

    Tack för att du kontaktar oss och ja, visst är detta lite spännande!

    Den information vi har om detta är Jordbruksnämndens reglering av ätandet av semlor 1952:

    Statens jordbruksnämnds cirkulär
    1952 Nr 3-4

    Tillfälliga bestämmelser om normalpriser på semlor

    Statens jordbruksnämnd har i samråd med statens priskontrollnämnd fastställt särskilda normalpriser på semlor att gälla under tiden den 28 januari – den 30 april 1952.
    1. För semlor av deg, innehållande minst 3 hektogram fett per liter degvätska och med fyllning av mandelmassa i hel bit, skola gälla följande normalpriser:
    Per styck för bröd som i ofyllt skick väger:
    • 32,5 gram i tredje prisområdet 17 öre, i riket i övrigt 34 öre
    • 65 gram i tredje prisområdet 34 öre, i riket i övrigt 32 öre

    1. För semlor av deg, innehållande minst 3 hektogram fett per liter degvätska och med fyllning av grädde, i vilken mandelmassa upplösts, skola gälla följande normalpriser:

    Öre per styck för bröd som i ofyllt skick väger:
    • 32,5 gram i tredje prisområdet 17 öre, i riket i övrigt 32 öre
    • 65 gram i tredje prisområdet 17 öre, i riket i övrigt 30 öre,

    1. För semlor av det, vari inkavlats minst 12 hektogram fett per liter degvätska, och med fyllning av mandelmassa i hel bit utgör normalpriset i hela landet 27 öre per styck för bröd, som i ofyllt skick väga 32 gram.
    2. För semlor av det, vari inkavlats minst 12 hektogram fett per liter degvätska, och med fyllning av grädde, i vilken mandelmassa upplösts, utgör normalpriset i hela landet 25 öre styck för bröd, som i ofyllt skick väga 32 gram.
    3. För sådana semlor, som icke avses i någon av punkterna 1-4 ovan gälla de för mjukt kaffebröd av B-, C- eller D-typ fastställda normalpriserna med ett tillägg av 1 öre styck för bröd, som väger 32,5 gram eller 65 gram.
    Anm. Normalpriserna för mjukt kaffebröd återfinnas i jordbruksnämndens cirkulär nr 77/1951.
    1. Vid servering av fyllda semlor på näringsställen (dock ej på restaurang som med rätt till utskänkning av spritdrycker) skola gälla normalpriser, som överstiga de ovan angivna med 2 öre för bröd, som i ofyllt skick väga 32,5 gram, och med 3 öre för bröd, som i ofyllt skick väga 65 gram. Härifrån undantagna sådana semlor , som tillsammans med mjölk serveras i samband med måltid, För sådan maträtt gälla bestämmelserna om allmänt prisstopp.
    Anm. Vid servering av semlor på näringsställe med spriträttigheter gälla inga normalprisbestämmelser. Ej heller bestämmelserna om allmänt prisstopp gälla vid sådan servering.

    Stockholm den 22 januari 1952.
    Anna Kundtjänst
  • Tack för snabbt svar, mycket uppskattat.

    Jag undrar om detta verkligen är hela texten? Det framgår inte direkt att det skulle finnas en förbud mot att säljas semlor under andra tider är den 28:e januari till den 30:e april. Tänker att det borde finnas något om det också, eller fungerade priskontrollregleringarna på något annat sätt?
    Per Tuvall
  • Hej igen Per!

    Jag ska dubbelkolla detta. Frågan i någon form brukar dyka upp nästan varje år och denna text är den vi hittills har fått fram men jag kollar som sagt vidare och ser om det finns ytterligare delar från vår sida.

    Återkommer till dig så snart jag kan!
    Anna Kundtjänst
  • Hej Per!

    Ursäkta att du fick vänta lite längre på svar den här gången.

    Jag har hört mig för lite till och fått följande svar av vår verksjurist:

    Någon semmellag har aldrig funnits utan det handlade om att reglera produkter som det var brist på.

    Bifogar en text som till stor del påminner om det första svaret du fick men med en lite annan vinkling.

    Trevlig läsning!
    Anna Kundtjänst