Vad gäller om man vill sälja fröer som privatperson?

Är det tillåtet för privatpersoner att sälja frö för blommor och grönsaker till exempel på facebook? Tänker på smittor och andra kontroller.

Kommentarer

  • Hej Anna!

    Det finns inga växtskyddsregler som direkt omfattar privatpersoner, hobbyodlare och artsällskap. Däremot ska man inte sprida karantänskadegörare och ska ha koll på växternas sundhet.

    Privatpersoner på hobbynivå behöver alltså inte registrera sig hos Jordbruksverket.
    Sara Kundtjänst
    (Uppdaterad )
  • Vill uppmärksamma på att vi har gjort ett förtydligande i vårt tidigare svar om att privatpersoner som säljer fröer på hobbynivå alltså inte behöver registrera sig hos Jordbruksverket.
    Anna Kundtjänst
    (Uppdaterad )