Reser med en katt

Hej, jag heter Martina, jag bor i Göteborg.  Jag bestämde mig för att ta med min katt till Sverige.  Min rutt kommer att gå med LOT flygbolag.  Jag kommer från Skopje (Norra Makedonien), landar sedan i Warszawa (Polen) och sedan Göteborg Landvetter.  Katten kommer att ha de nödvändiga sakerna som: ett chip, vaccination mot rabies och ett hälsointyg.  Det jag vill veta är att jag bara deklarerar husdjuret till tullen när jag kommer till Landvetter eller måste jag göra det i Warszawa också?  Vänligen förklara proceduren som jag bör göra.  Min rutt blir förmodligen: Skopje - Warszawa - Göteborg.

Tack på förhand.
Martina

Kommentarer

  • Hej Martina!

    Vart du ska anmäla införseln av katten beror på vart du går igenom tullen. Om du endast har en transfer i Polen och inte går igenom tullen så blir din entry point till EU på Landvetter. Om du går igenom tullen i Polen så ska de stämpla hälsointyget där för vidare resa inom EU.
    Frida Kundtjänst
  • Det var min fråga, för det är bara transit, och mitt slutmål är Landvetter Göteborg, vilket innebär att jag kan deklarera katten direkt i tullen i Sverige.  En annan sak som har stört mig är att innan jag reser till Sverige behöver jag meddela tullen om mig och min katt eller ska jag meddela dem personligen när jag landar i Landvetter och tullklarerar katten?
    Martina
  • Hej Martina!

    Du behöver inte meddela tullen i förväg utan går via röd punkt när ni har kommit till Landvetter.

    Ser att du har skrivit om de nödvändiga delarna för att få ta med katten till Sverige och vill bara försäkra mig om att ni även har med en Djurägareförsäkran (E9.204) som behövs när man kommer från Nordmakedonien.
    Anna Kundtjänst