Resa med katt

Hej, jag har en fråga angående resa med katt utanför EU. Jag har kontaktat ambassaden i Bosnien för att fråga om vad som behövs och då gäller det att ha både EU pass och rabies vaccin. Men jag har då fråga vad som gäller när vi kommer tillbaka till Sverige. Min veterinär säger att det är bra att fråga Jordbruksverket för att veta exakt och för att inte ha några problem. Jag försökte läsa på eran sida men jag förstår inte tydlig vad som exakt behövs! Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!
Med vänlig hälsning,
Elma Peljto

Kommentarer

  • Hej Elma!

    För att resa med katt till Sverige från ett land utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs så är det följande regler:
    • Katten ska vara id-märkt.
    • Katten ska ha en giltig vaccination mot rabies.
    • Katten får resa tidigast 21 dagar efter grundvaccination mot rabies.
    • Katten ska ha ett veterinärintyg (utfärdat av en officiell veterinär) eller ett EU-pass.
    • Katten ska ha en djurägareförsäkran.
    • Katten ska kontrolleras vid Entry Point.
    De här införselreglerna gäller när du som är ägare reser tillsammans med katten eller reser samma väg inom 5 dagar från kattens resa. Här kan du läsa mer om införselreglerna för katter från ett land utanför EU där rabiessituationen dokumenteras och följs.

    Officiella veterinärer finns inte i alla länder. Om landet saknar officiella veterinärer ska du i stället anlita en legitimerad veterinär och sedan få intyget stämplat av den centrala veterinärmyndigheten i landet. Kontakta myndigheten i god tid och be om information om hur detta ska gå till.

    Här hittar du de olika intygsblanketterna.

    Tullverkets webbplats kan du läsa mer om hur du anmäler ditt djur till tullen.

    Fler regler i vissa fall
    Det är andra införselregler till exempel om katten reser utan sin ägare, om katten ska byta ägare efter införseln eller om du reser med fler än 5 katter. Du hittar information om reglerna på vår webbplats.
    Frida Kundtjänst