Recept

Min hund har haft Addison i åtta år. Varje gång vi behöver förnya hans recept på florinef måste vi göra ett kostsamt återbesök hos veterinären.
Doseringen har varit densamma under dessa åtta år och hunden mår aldeles utmärkt. De påstår att enligt lag måste man göra ett återbesök om det gått mer än ett år sedan sist.
Vid varje tillfälle förskrivs medicin för ett år så gränsen för återbesök hinner alltid passera.
De själva kan inte upplysa om var i lagen detta står och själv hittar jag ingenting.
Behöver er hjälp att få svar på frågan :
Var i lagen hittar jag bestämmelser om detta?
Mvh
Rolf Bårdskär

Kommentarer

  • Hej Rolf!

    Tack för att du kontaktar oss.

    Enligt Jordbruksverkets föreskrifter D35 om veterinärers ordination av läkemedel framgår i 2 kap. 2 § att veterinären bör utföra en klinisk undersökning av djuret minst en gång per år för att försäkra sig om att det fortfarande är befogat att ordinera läkemedlet. Tidsintervallet bör förkortas om veterinären bedömer att djuret av medicinska skäl bör undersökas med tätare intervall.

    Maria Kundtjänst
  • Hej Maria och tack för svar.
    Är föreskriften förenlig med lag? Jag läser också bör istället för ska.
    I vårt fall konstaterades för åtta år sedan att vår hund hade adissons sjukdom som är en kronisk åkomma. Hunden har medicinerats dagligen sedan dess med florinef 0,1 mg och mår fortfarande alldeles utmärkt ( fyllde 10 år i april) Veterinären påstår för att få utskrivet nytt recept måste vi enligt lag fortsätta uppsöka denne för dyra kostnader en gång om året för att få receptet förnyat. Vi har nu varit där åtta ggr på åtta år och fått utfört en okulär besiktning för kommande års recept.
    Jag menar inte att du ska ta ställning till veterinärers påståenden(har hört samma sak från flera) utan endast ta ställning till om föreskriften är förenlig med lag.

    Mvh
    Rolf Bårdskär

  • Hej igen Rolf!

    Jag har skickat din fråga vidare till de som jobbar med regelverket för djurhälsopersonal. Generellt stiftar inte Jordbruksverket några lagar, men jag återkommer när jag fått ett svar från enheten.
    Maria Kundtjänst
  • Hej igen!

    En veterinär får bara ordinera läkemedel till ett djur när det finns behov för det och bara efter att ha gjort en klinisk undersökning eller någon annan lämplig bedömning av djurets hälsotillstånd. Undersökningen eller bedömningen ska i tillämpliga delar leda till att samtliga följande villkor uppfylls:

    1. Veterinären kan göra en tillfredsställande bedömning av djurets tillstånd.
    2. Veterinären kan bedöma nyttan med läkemedelsbehandlingen inklusive eventuella risker för att djurets tillstånd förvärras av behandlingen eller för att djuret får en felaktig eller ofullständig behandling.
    3. Veterinären kan bedöma eventuella risker med resistensproblematik vid behandling med antimikrobiella och antiparasitära läkemedel.
    4. Veterinären kan bedöma att djurhållaren kommer att hantera läkemedlet på ett godtagbart sätt.

    Grunden är att en veterinär bara får förskriva läkemedel för behandlingar som ska ske inom fyra veckor, men det finns vissa undantag som till exempel att förskrivningen gäller behandling av ett sällskapsdjur vars tillstånd kräver långvarig kontinuerlig behandling.

    Detta framgår av 2 kap. 1–3 §§ Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd (SJVFS 2023:21) om veterinärs ordination av läkemedel, djurhållares registrering av uppgifter samt operativa ingrepp som djurhållare får utföra, saknr D 35.

    Bestämmelserna i föreskrifterna är bindande. Det är dock veterinären som avgör vilka undersökningar m.m. som behöver göras för att villkoren ska vara uppfyllda.

    I föreskrifterna finns också ett antal allmänna råd. Allmänna råd är inte bindande utan är rekommendationer för att uppfylla bestämmelserna.

    Ett allmänt råd finns till 2 kap. 2 § i D 35 där det bland annat framgår följande:
    ”Vid ordination av läkemedel för behandling av sjukdomar eller andra tillstånd som kräver långvarig kontinuerlig behandling bör veterinären utföra en klinisk undersökning av djuret minst en gång per år för att försäkra sig om att det fortfarande är befogat att ordinera läkemedlet. Tidsintervallet bör förkortas om veterinären bedömer att djuret av medicinska skäl bör undersökas med tätare intervall.”

    Detta är alltså en rekommendation och hjälp för veterinären för att uppfylla de villkor som undersökningen eller bedömningen enligt föreskrifterna ska leda till. Det allmänna rådet används också ofta som branschpraxis. Det är dock veterinären som avgör hur ofta ett djur som står under långtidsbehandling behöver undersökas, och vilka undersökningar och bedömningar som behöver utföras, för att villkoren i föreskrifterna för att få förskriva läkemedel till djuret ska vara uppfyllda.

    Svaret kommer från Internationella frågor och djurhälsopersonalenheten
    Maria Kundtjänst