Rabiesvaccin hund

Hej, behövs det alltså inte blodprov för att påvisa antikroppar vid införsel till Sverige från land där rabiessituationen är under kontroll (ex. Danmark)? Utan endast giltig rabiesvaccin, ID-märkt och EU-pass för införsel av vuxen hund (3år) från Danmark till Sverige? Reser med ägaren på semester, ska inte säljas.

Mvh/Elisabeth
Elisabeth Paulsson

Kommentarer

  • Hej Elisabeth!

    Tack för att du kontaktar oss. Nej, det stämmer. Från EU-länder, eller länder som kontrollerar och dokumenterar sin rabies-situation krävs inget blodprov.

    Inom EU krävs att hunden är id-märkt, har en giltig vaccination mot rabies och ett EU-pass för sällskapsdjur samt att man meddelar tullen när man reser in i landet.
    Maria Kundtjänst