Kan jag sälja eller skänka min björnpäls?

Jag har en ärvd björnpäls som jag inte använder. Kan jag sälja den, skänka den? Tycker att det vore synd att slänga den. Den var min farmors. Vad jag vet så fick hon den någon gång på 30-40 talet. Pälsen har inga etiketter eller märkning.
Helene

Kommentarer

  • Hej Helene

    Björnpälsar är ofta CITES skyddade vilket innebär att du behöver ansöka om CITES tillstånd för att kunna sälja en sådan. För att kunna söka tillstånd behöver du veta vilken art pälsen är ifrån.

    Det finns ett antikundantag om pälsen är tillverkad före 3 mars 1947. Då behövs inget CITES tillstånd men du behöver kunna styrka med olika dokument att åldern stämmer.

    Vill du ge bort pälsen går det bra. Då bifogar du ett gåvobrev tillsammans med den.
    Exempel på gåvobrev finns i vår webbutik
    Men kom ihåg att hjälporganisationer/secondhand butiker inte tar emot denna typ av gåvor om de inte har ett CITES intyg.

    Du kan läsa om att sälja päls på nedanstående sida:
    Handel med pälsar från hotade djurarter

    Lotta Kundtjänst