Odlingsbar mark!!??

Att ta odlingsbar mark ur produktion verkar inte vara någon prioriterad fråga för våra beslutsfattare. Vad tycker Jordbruksverkets panel om saken. Sveriges miljömål är ju tydliga. Men inte de olika regionernas handläggare. Drygt 2000 m2 har schaktats bort och blivit en privat ridbana. I mitt tycke obegripligt.
Margareta.isacsson

Kommentarer

  • Hej Margareta!

    Det är inte Jordbruksverket som ansvarar för frågan. Regelverket finns hos naturvårdsverket och ligger under miljöbalken. Det är Länsstyrelsen som är ansvarig för tillsynen och man ska anmäla till länsstyrelsen om man vill ta jordbruksmark ur produktion. Jordbruksverket har tidigare skickat en skrivelse till Regeringen om att man bör se över hanteringen kring exploateringen av jordbruksmark men frågan hanteras inte av oss. Det är kanske lämpligt att börja med Landsbygds- och infrastrukturdepartementet om man vill ha en förändring.
    Roger Kundtjänst
  • Hej och tack för svar. Jodå jag har faktiskt ställt frågan till vår lantbruksminister . Svaret blev lika luddigt som regelverket. Att ta odlingsbar mark ur produktion är ok om ytan är av ringa storlek. Det är upp till varje handläggare på länstyrelsen att avgöra. På Gotland är 2000m2 ringa. I annat landsting jättestort. Jag känner mig absolut inte nöjd med regelverket/handläggarna. Åtminnstonnde bör man väl bemöda sig med lite tillsyn. Vi uppnår inte Generationsmålen eller Miljömålen om handläggarna är så slapphänta. Jag kommer fortsätta ställa frågan till lantbygd/infrastrukturdepartementet. Vänl Margareta Isacsson
    Margareta.isacsson